هوش دیجیتال؛ اهرم قدرتمند موفقیت مدیران
هوش دیجیتال که برخی آن را کلید موفقیت در قرن21 می نامند و برخی از آن به عنوان آچار فرانسه بازاریاب ها یاد می کنند؛ در واقع مهارت های مورد نیاز برای استفاده درست و مؤثر از محیط و ابزارآلات دیجیتال است. مهارت هایی که می توانند علاوه بر تضمین موفقیت فردی و تأمین رفاه اجتماعی، مدیریت کسب و کارها را نیز تسهیل نمایند.
هوش دیجیتال یا Digital Quotient” مجموعه ای از توانایی های اجتماعی، احساسی و شناختی است که به افراد امکان می دهند با چالش ها ی حوزه دیجیتال مواجه شوند و با نیاز های زندگی دیجیتال سازگاری پیدا کنند. ” این همان تعریفی است که مؤسسه DQ برای اولین بار از هوش دیجیتال ارائه کرد. این مؤسسه با هدف ایجاد ائتلافی جهانی جهت آموزش هوش دیجیتال به کودکان در برابر تهدیدات دنیای دیجیتال در سال 2016، در مجمع اقتصاد جهانی تشکیل شد. اما خیلی زود، با توجه به فضای همه گیر و همواره در حال پیشرفت دیجیتال، کاربرد آن گسترش یافت و در حال حاضر به یکی از ضروریات اقشار گوناگون جامعه بشری و ابعاد مختلف زندگی انسان، تبدیل شده است.
هوش دیجیتال یک توانایی اکتسابی است که برای آن سه سطح تعریف شده است:
سطح اول، شهروند دیجیتال یا Digital Citizenship که مربوط به توانایی فردی اشخاص جهت استفاده ایمن، متعهدانه و مؤثر از فضای دیجیتال است.
سطح دوم، خلاقیت دیجیتال یا Digital Creativityکه مربوط به توانایی افراد برای تبدیل شدن به بخشی از اکوسیستم دیجیتال با خلق محتوای جدید با استفاده از ابزار های جدید است و سواد رسانه ای، برنامه نویسی، رباتیک و…را در بر می گیرد.
سطح سوم، کارآفرینی دیجیتال یا Digital Entrepreneurshipمربوط به توانایی استفاده از رسانه ها و فناوری های دیجیتال برای حل چالش های سازمان ها و کسب و کارها و ایجاد فرصت های جدید شغلی می باشد.
در نگاه اول اینگونه به نظر می رسد که مدیران و سازمان ها بیشتر با سطح سوم هوش دیجیتال سرو کار دارند، در حالی که دستاوردهای متخصصان در سطح دوم پاسخگوی بسیاری از نیازهای سازمان های مدرن امروزی است و شخصیت حقوقی سازمان و منابع انسانی آن هر کدام یک شهروند دیجیتال محسوب می شوند. نقش فضای دیجیتال و ابزارهای مربوط به آن در محیط سازمان ها و کسب و کار های امروزی بر هیچ کس پوشیده نیست، تنها تفاوت در درصد استفاد ه و برخورداری سازمان ها از این بستر است. برخی برای راه اندا زی کسب و کار خود؛ تخمین ریسک، شناخت بازار هدف و آگاهی از فعالیت های رقبا، از دنیای دیجیتال استفاده می کنند و برخی برای افزایش بهره وری، ارزیابی عملکرد، تبلیغات، بازاریابی، ارتباط با مشتریان، جذب مشتری و فروشگاه اینترنتی. گروهی دیگر کسب و کاری کاملا” دیجیتال راه اندازی کرده اند. به هرحال همه از فضای مجازی دیجیتال بهره می برند بنابراین لازم است از هوش دیجیتال برخوردار باشند. چرا که عدم برخورداری از آن عواقب مخربی در پی خواهد داشت؛ اتلاف زمان و منابع مالی، انسانی و اطلاعاتی، جا ماندن از کورس رقابت، عدم دستیابی به اهداف سازمانی و حتی سقوط در قهقرا، ازجمله این عواقب است.
هوش دیجیتال به عنوان اهرمی قدرتمند، لازمه زندگی دیجیتال قرن بیست و یکم است و به جاست که تمامی سازمان ها، استارت آپ ها و صنایع نوین خود را با آن تجهیز کنند تا در بازار متلاطم فعلی باقی مانده و رشد کنند. برگزاری دوره های آموزش هوش دیجیتال به کلیه افراد سازمان بالاخص مدیران ارشد، توجه به هوش دیجیتال افراد در حین استخدام، یافتن شکاف های دیجیتال موجود در سازمان و رفع آن ها، ازجمله اقداماتی است که توصیه می شود.
دیدگاهتان را بنویسید