وبلاگ

رهبرانی اثربخش برای کسب و کار خود باشید

آیا تا کنون به این  فکر کرده اید که چگونه می توان هم کارایی کارکنان را بالا برد و هم رضایت آنان را جلب کرد؟ محققان به این سؤال اینگونه پاسخ می­دهند:” انگیزش  و رضایت کارکنان، و عملکرد بالاتر آنان به اثربخشی رهبران وابسته است.”

شکل شماره1: رهبری اثربخش

چند ماه بعد از فارغ التحصیلی از دانشکده مدیریت، در یک شرکت دانش بنیان مشغول به کار شدم؛ شرکتی تازه تأسیس با مدیرانی جوان که تلاش می­کردند کارها را اصولی و علمی پیش ببرند. برای این مدیران خوش فکر استخدام نیروهای جوان تحصیلکرده در الویت قرار داشت. ثبت نام کارمندان در دوره های آموزشی مرتبط با مسئولیت شان یکی دیگر از سیاست های کاربردی شرکت بود که علاوه بر ایجاد انگیزه و تعهد، باعث ارتقای علمی کارمندان می­شد و به تبع آن راندمان کاری افزایش می­یافت. این محیط کاری ایده آل فرصت خوبی بود که من و همکارانم دانش تئوری خود را به شکل عملی تمرین کنیم. از سوی دیگر مدیران همواره پذیرای پیشنهادات جذاب و کاربردی ما بودند.

 راه اندازی سیستم انتقادات و پیشنهادات و اختصاص پاداش، حتی به کوچکترین پیشنهاد مفید، فعال کردن سامانه پیامکی تشویق و توبیخ، افزودن پاداش خلاقیت به فیش حقوق و دستمزد، از جمله اقدامات انگیزشی­ای بود که با بالا بردن کارایی باعث پیشرفت روز افزون شرکت می­شد. اما سؤال اینجاست که سبک رهبری این مدیران جوان چگونه بود که برای آنان همواره موفقیت را به همراه داشت. شاید این سؤالی است که اکثر مدیران از خود می­پرسند. راستی سبک رهبری شما چگونه است؟

برای پاسخ به این سؤال ابتدا لازم است مفهوم رهبری را به درستی درک کنیم. در کتاب رفتار سازمانی رابینز و جاج رهبری “توانایی تحت تأثیر قرار دادن گروه جهت دستیابی به چشم انداز یا گروهی از اهداف ” تعریف شده است.

این تأثیرگذاری را می توان از دو بعد رسمی و غیر رسمی بررسی نمود. بعد رسمی تأثیر، مربوط به موقعیت سازمانی رهبر است که دیگران را وادار به اطاعت و حرف شنوی(تأثیر پذیری) از وی می کند و بعد غیر رسمی مربوط به نفوذ و اثربخشی رهبر خارج از ساختار سازمانی است. از آنجا که بعد رسمی تقریبا در تمامی سازمان ها یکسان است، به نظر می رسد که این بعد غیر رسمی است که باعث ایجاد تفاوت در کارایی و اثربخشی رهبران سازمان ها می شود. به عبارت دیگر”صرف اینکه سازمان برخی اختیارات رسمی به مدیران اعطا می کند، آن ها تبدیل به رهبرانی اثربخش نخواهند شد.” پس سازمان ها چگونه می توانند رهبرانی اثربخش داشته باشند؟

از منظر تئوری های صفات رهبری، رهبران اثربخش خصوصیات زیر را دارامی باشند:

الف)برونگرایی؛ افرادی اجتماعی که همواره در کنار پیروان هستند و می توانند از خود جسارت نشان دهند.

ب)وجدان گرایی؛ افرادی منظم که به تعهدات خود پایبند هستند.

ج)گشودگی؛ افرادی خلاق و انعطاف پذیر.

د)هوش هیجانی بالا؛ افرادی که به شکل همدلانه پیروان خود را درک می کنند، به حرف آنان گوش می­دهند و تعاملات سازنده با آنان دارند.

موارد فوق همان ویژگیهای مدیران جوان ما بود اما فقط این صفات ذاتی و اکتسابی نبود که باعث اثربخشی شیوه رهبری آنان می­شد، توجه به اقتضائات زمانی و مکانی و رفتاری متناسب با شرایط موجود، شاه کلید موفقیت آنان بود. بنابراین سازمان ها در گام نخست باید در پی یافتن افرادی باشند که می توانند به رهبرانی اثربخش تبدیل شوند؛ یعنی افرادی که صفات مورد نیاز رهبری از قبیل برونگرایی، وجدان گرایی، گشودگی و هوش هیجانی را دارا هستند. در گام دوم برای آموزش و پرورش این افراد برنامه هایی مدون و یکپارچه لازم است. در پاسخ به این سؤال که چه چیزی می توان به این افراد آموزش داد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-مهارت ایجاد اعتماد(شامل درستی، شایستگی، ثبات، وفاداری، صراحت)

-مهارت برنامه ریزی(تعیین اهداف و مقاصد سازمانی، تدوین نقشه، برنامه کار و شرح وظایف)

-مهارت های تحلیل موقعیت(تشخیص اینکه در هر موقعیت کدام رفتار رهبری، اثربخشی بیشتری دارد)

-تقویت مهارت های میان فردی(شامل مهارت های  ارتباطی، زبان بدن، گوش دادن فعال)

-مهارت های رهبری تحول گرا(نفوذ ایده­آل، انگیزش الهام بخش، تحریک خردمندی، رسیدگی به تک تک افراد)

-مهارت ارزیابی محیط(شناخت نقاط قوت و ضعف محیط داخلی، فرصت و تهدید محیط خارجی و تعیین مناسب ترین استراتژی)

-مهارت کلامی(شامل هوش کلامی، تسلط کلامی، ظرافت های کلامی،بازی با کلمات، غنی سازی دایره لغات، تشکیل زنجیره کلمات)

شکل شماره2:آموزش های رهبری

افرادی که در خود پتانسیل رهبری را دارند می توانند از طریق دوره­های رسمی،  کارگاه­های آموزشی و کلاس های خصوصی این مهارت ها را در خود تقویت کنند. مرکز توسعه استراتژی و رهبری مدیرسام انواع آموزش های کاربردی-تخصصی و سفارشی را برای اثربخشی بیشتر  رهبران کسب و کارها، سازمان ها، افراد، تیم ها و جوامع با به­روزترین تکنولوژی ارائه می نماید. همچنین این مرکز با ارائه مشاوره های حضوری و آنلاین به شما کمک می کند که رهبرانی اثربخش برای کسب و کار خود باشید.

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید