وبلاگ

آخرین تحولات در صنعت خدمات مشاوره ای؛ ظهورخدمات مشاوره دیجیتالی

صنعت خدمات مشاوره به دلیل تحرکات ناشی از تحولات سریع در علم و فناوری، عدم اطمینان سیاسی، چشم اندازهای نظارتی و مدیریت ریسک، رشد زیادی را تجربه می‌کند.

چهار شرکت بزرگ صنعت مشاوره KPMG، Deloitte، PwC و EY نزدیک به 40 درصد از ارزش 155 میلیارد دلاری صنعت جهانی را مختص صنعت مشاوره تخمین زده‌اند. با این حال ، تکنولوژی‌های مختل کننده و رقبای نوظهور برتری بازار بلند مدت خود را به چالش می‌کشند . رشد بازار خدمات مشاوره در تمام کسب و کارها به سمت دیجیتالی شدن می‌رود. عدم اطمینان ناشی از وقایع سیاسی و همچنین بیشتر شدن پیچیدگی قوانین و مقررات از دیگر چالش‌های صنعت مشاوره مدیریت است. رقبای موجود در صنعت مشاوره در حال ارائه خدمات مشاوره‌ای هستند که بر روند کلی این صنعت تأثیر گذاشته و روندهای جدید ارائه می‌دهند که باعث شکل‌گیری عملکردهای اصلی این صنعت می‌شود. در ادامه به آخرین تحولاتی که در صنعت خدمات مشاوره بوجود آمده است بیشتر می‌پردازیم:

تغییر ماهیت رابطه مشاوره و مشتری

همانند تمام صنایع ، تجربه مشتری بر استراتژی کسب‌وکار خدمات مشاوره نیز تاثیر می‌گذارد . انتظارات و تجربیات مشتریان، بازار را وادار می‌کند تا با تغییر زمان به روز باشد. فیونا زرنیوساکا از اعضای تحقیقات جهانی می‌گوید ” بسیار نادر است که یک شرکت مشاوره خود را به جای مشتری قرار دهد و مشکلات پیچیده آنها را متوجه شود”، او همچنین می‌گوید”این مسئله مهم است چراکه بیشتر فرصت‌های رشد بازار ( مانند تحول دیجیتال، امنیت سایبری، تجربه مشتری و تجزیه و تحلیل داده‌ها) همه به یک همکاری متقابل نیاز دارند.”

صنعت [1]LexisNexis، سایت‌های چند منبع را به عنوان یک روند روبه رشد نشان می‌دهد. مشتریان ترجیح می‌دهند به جای آنکه از خدمات یک شرکت مشاوره برای تمام قسمت‌های پروژه خود استفاده کنند، با چندین شرکت مشاوره با تخصص‌های مختلف برای رسیدن به نتیجه مطلوب در پروژه همکاری کنند.

در گزارش ارائه دهنده خدمات مشاوره جهانی و فناوری اطلاعات ، نویسنده كومار پاركالا در مورد همكاری با مشتریان می‌نویسد. ” از مشاوران و ارائه دهندگان خدمات فن‌آوری اطلاعات انتظار می‌رود راهکارهایی برای همکاری نزدیک با مشتریان ارائه دهند. در حال حاضر شرکت‌های مشاوره حرفه‌ای در حال هدایت راه با راه حل های خلق مشترک هستند”.

پذیرش فناوری دیجیتال

براساس گزارش جهانی بازار خدمات حرفه‌ای ۲۰۱۷، خدمات مشاوره ای در حال راه‌اندازی و ارتقاء رسانه‌های اجتماعی و حضور در بازاریابی محتوا هستند. آنها به این خاطر در حال انجام این کارها هستند که می‌خواهند بصورت آنلاین مشتریان خود را پیدا کرده و با آنها تعامل داشته باشند و علاوه بر بازاریابی خدمات خود بر رقبای خود هم نظارت داشته باشند. نرخ رشد پذیرش و استفاده از رسانه های اجتماعی در این صنعت با پذیرش جهانی اینترنت و ارتباطات آنلاین همسو است و به خدمات مشاوره برای بهبود آگاهی از برند، افزایش پایه مشتری و افزایش رضایت مشتری کمک می‌کند.

درحالی که هوش مصنوعی و زبان ماشین یک موضوع داغ در سال 2017 بودند به همان اندازه تا این زمان نیز موضوعی داغی باقی مانده‌اند، مشاوران تا این زمان می توانند مطمئن باشند که شغل آن ها توسط ربات‌ها گرفته نمی‌شود. با این حال، شرکت‌های خدمات مشاوره به منظور بهبود تجربه‌های مشتری و رها کردن کارمندان دفتری از کارهای سخت دفتری، به طور فعال در حال اجرای عملکردهای اداری بصورت اتوماتیک هستند. اتوماسیون هزینه‌ها را کاهش می‌دهد، خدمات مشتری را بهبود می‌بخشد و امکان نظارت بهتر بر روندهای مؤثر بر مشاغل مشتری را فراهم می‌آورد.

LexisNexis در گزارش اخیر خود می‌گوید: “فن‌آوری‌های جدید که عملکردهای مشاوره خاصی را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهند، به طور فزاینده به عنوان یک مکمل مهم برای مهارت‌های مشاوران حرفه ای تلقی می‌شوند.”

دفتر مجازی نیز توسط این صنعت ساخته شده است که با گسترش سریع فناوری، فشار برای کاهش هزینه‌ها و گسترش تلفن‌های هوشمند امکانپذیر است. قرار دادن زیرساخت‌های اداری در حافظه ابری و تکیه بر مشاوران قراردادی، صنعت خدمات مشاوره قادر است در حین افزایش رشد، هزینه‌های خود و مشتریان خود را کاهش دهد.

آینده استعداد

در حال حاضر اقتصاد دنیا نشان می‌دهد که روندی روبه‌رشد در صنعت خدمات مشاوره وجود دارد یژگی‌های بازارکار این صنعت می‌توان رواج قراردادهای کوتاه‌مدت یا کار مستقل برخلاف مشاغل دائمی را نام برد که به طور سنتی کارمندان این محصول را برای مسافت‌های طولانی پرورش داده‌است. با این حال ، در چنین بازاری که با رشد زیادی روبه‌رو است ، جنگ برای استعداد واقعی است، پیدا کردن و حفظ استعدادهای برتر همچنان در صدر دستور کار در شرکت‌های خدمات مشاوره قرار دارد.

فیونا زرنیوساکا می گوید:” ما در حال پی بردن به این مسئله هستیم که چطور بعضی از کارها توسط مشاوران جوان بصورت اتوماتیک انجام می‌شود، مدل استعداد باید تغییر کند. اغلب شرکت‌ها خوش‌بین هستند و اطمینان دارند که ترکیبی از تغییرات و تغییر در استخدام باعث می‌شود که آنها بتواننداز آب های خروشان و آسیب‌های بالقوه رد شوند”.

نوآوری ، چابکی و تمایل به سازگاری

با افزایش صنعت خدمات مشاوره و فشار برای کاهش هزینه توسط افرادی که به دنبال افزایش خدمات خود هستند، مقیاس و برند مشاوره از اهمیت کمتری برخوردار است. مشتری‌ها به دنبال راه حل‌های نوآورانه و مقرون به‌صرفه هستند و سرعت و انعطاف پذیری از عوامل مهم برنده شدن در کار هستند. شرکت‌های خدمات مشاوره متوسط تا بزرگتر ، شرکتهای بزرگتر و مستقرتر را با قابلیت نوآوری و قیمت گذاری و مدل‌های خدمات سریع خود به چالش می‌کشند

[1] شرکتی است که تحقیقات حقوقی با کمک رایانه و همچنین تحقیقات تجاری و خدمات مدیریت ریسک را ارائه می‌دهد.

منبع: https://www.astoncarter.com/thought-leadership/latest-trends-in-the-consulting-services-industry

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید