هوش تجاری چیست؟

کسب و کار، مشاوره، مدیریت، داده

در دنیای امروز با گسترش تجارت الکترونیک، شاید بارها به این فکر کرده اید که چگونه می توانید از رقبای خود سبقت بگیرید و در کسب و کار خود متفاوت باشید. یکی از مواردی که باعث می شود روز به روز ترفند های منحصر به فردی را کشف کنید، هوش تجاری است. در این مقاله مدیرسام به شما کمک می کنیم که با چگونگی استفاده از هوش تجاری یا هوش کسب و کار آشنا شوید. در این راستا، مفهوم هوش تجاری را برای شما با تفصیل بیشتری شرح می دهیم.

 

آنچه در این مقاله می خوانیم:

o مفهوم هوش کسب و کار یا هوش تجاری
o توصیه هایی برای کاربرد هوش تجاری در سازمان
o مزایای هوش تجاری
o عوامل شکست هوش تجاری

 

 

مفهوم هوش کسب و کار یا هوش تجاری

واژه هوش کسب و کار یا هوش تجاری به کلیه روش‌های رایانه‌ای و فرایندهایی که داده‌ها را به اطلاعات و سپس به دانش تبدیل می‌کنند، اطلاق میشود. به عبارت دیگر هوش تجاری، به مجموعه‌ای از توانایی ها، برنامه ها، فناوری ها گفته می شود که باعث یکپارچگی، جمع آوری و دسترسی به انباره‌های داده سازمان می شود.

 

 

 

توصیه هایی برای کاربرد هوش تجاری در سازمان

برای اینکه سودآوری سازمان افزایش پیدا کند لازم است هوش تجاری تصمیمات دقیق و هوشمند تری برای سازمان بگیرد. برای رسیدن به تصمیمات هوشمند در سازمان چند توصیه وجود دارد که با هم مرور می کنیم:

 

1- بر اساس سیستم‌های عملیاتی، جمع‌آوری داده‌ها را انجام دهید.

در هر سازمانی کاربرانی هستند که با استفاده از نرم افزار هایی که در سیستم وجود دارد داده هایی را به سیستم وارد می کنند. هم اکنون شما در هوش تجاری داده هایی را جمع آوری خواهید کرد که در سیستم وجود دارد و از این داده ها می توانید در پروژه هوش تجاری بهره بگیرید.

 

2- بر اساس داده‌های سازمان یکپارچه‌سازی کنید.

در این مرحله پس از اینکه داده ها را بر اساس سیستم های عملیاتی جمع آوری کردید باید به یکپارچه سازی این اطلاعات بپردازید.

 

3- اطلاعاتی که جمع‌آوری شده را ذخیره سازی کنید.

درصورتی می توانید اطلاعات و داده ها را در یک انبار ذخیره کنید که یکپارچه سازی اطلاعات را به درستی انجام داده باشید.

 

4- اطلاعات را تجزیه و تحلیل کنید.

اخرین مرحله اهداف هوش تجاری، تجزیه و تحلیل اطلاعات است که شما بر اساس همه ی سیستم های اطلاعاتی، اطلاعات خود که در زمینه های مختلف است را تجزیه و تحلیل کنید.

 

 

مزایای هوش تجاری

هوش تجاری مزایای زیادی دارد که باعث شده سازمان ها در کسب و کار خود از آن استفاده کنند. برخی از مزایای هوش تجاری را با هم مرور می کنیم:

 

1- تجسم اطلاعات مهم تر

مطالعات نشان می دهد که نقد و بررسی گزارشات عملیاتی کار بسیار سختی است. هوش تجاری این امکان را به سازمان می دهد که با توانایی که دارد معیار های اساسی را تشخیص دهد و اقدام هایی که برای آنها به کار گرفته شده را کاهش دهد.

 

2- اندازه گیری

یکی از  ابزارهای تحلیل داده، تعیین اندازه است. در کسب‌وکارها  برای اینکه بتوانند بهره وری، درآمد و موفقیتی که کسب کردند را نسبت به رقبای خود اندازه بگیرند و مقایسه کنند، از آن استفاده می کنند. اغلب سازمان‌ها با تعیین اندازه سر و کار دارند اما هوش تجاری علاوه بر اینکه این فرآیند را آسان می کند گزارش هایی را ارائه می دهد که قابل اجرا هستند.

 

3- هوش معامله یا داد و ستد

یکی از مهم‌ترین مزایای هوش تجاری هوش معامله یا داد و ستد است که باعث افزایش آگاهی در افراد می شود. افرادی که نرم‌افزار هوش تجاری را طراحی می‌کنند، می‌دانند که شرکت‌ها از فرصت‌هایی که از آن‌ها اطلاع ندارند نمی‌توانند استفاده کنند. بنابراین آن‌ها نرم‌افزاری را طراحی می کنند که این فرصت‌ها را برای آن‌ها مشخص می‌کند و جزئیاتی را برای شرکت ارائه می‌دهد.

 

4- تسهیل و ویرایش عملیات

یکی دیگر از مزیت های هوش تجاری این است که می تواند عملیات را ویرایش و ساده سازی کند. در واقع هوش تجاری یا هوش کسب و کار، کاری را انجام می دهد که کارمندان در بخش ثبت داده  مجبور به انجام آن عملیات ها هستند، نظیر: حذف داده های تکراری و سازماندهی داده ها. این مزیت به نفع هوش تجاری است؛ اول برای اینکه بهره وری افزایش پیدا کند و کارمندان زمان بیشتری را صرف کارهای مهمتر کنند دوم برای کاهش خطای انسانی زمان و پول ذخیره کنند.

 

5- بهبود مدیریت سرمایه

مزایای سیستم‌های هوش تجاری حتی تا خرید، تدارکات و مدیریت سرمایه نیز ممکن است ادامه پیدا‌ کند. کاربران می‌توانند درباره انبار گزارشی بنویسند و طبق آن ببینند چه زمانی نیاز به کالای جدیدی دارند که باید تهیه کنند.

 

 

 

عوامل شکست هوش تجاری

اشکالی در استفاده از سیستم های هوش تجاری نیست اما برخی از عوامل وجود دارد که باعث از بین رفتن پروژه هایی می شود که بر اساس هوش تجاری هستند. برخی از این عوامل را با هم مرور می کنیم:

 

1. همکاری نکردن با هوش تجاری

مطالعات نشان می دهد که هوش تجاری با آنالیز داده های سازمان، متد هایی را پیشنهاد می دهد که برای سود بیشتر، باید این روش ها را پیاده سازی کرد تا در مراحل بعد به نتیجه مطلوبی برسد. در صورتی که سازمان به این داده ها توجه نکند و مانند قبل عملکرد اشتباه خود را ادامه دهد، ممکن است همه ی پیش بینی های هوش تجاری اشتباه شود. بنابراین می توان گفت هوش تجاری و یک سازمان همواره با هم در تعامل اند.

 

2. نادیده گرفتن اهداف

در صورتی که کارکنان سازمان اهداف را دنبال نکنند یا رها کنند تغییراتی در سیستم های هوش تجاری بوجود می آید که باعث می شود این سیستم ها درست عمل نکنند. بنابراین سازمان ها باید برای هر پروژه اهدافی تعیین کنند.

 

3. نداشتن برنامه ی مناسب

نداشتن برنامه ی مناسب ممکن است باعث شکست کوچک ترین کارها شود. از آنجایی که سازمان ها به دنبال اهداف خود هستند و برای رسیدن به آن تلاش می کنند به برنامه دقیق و مناسب نیاز دارند.

 

4. نداشتن دانش کافی و آموزش مورد نیاز کارمندان

دانش و آگاهی کارکنان در یک سازمان نشان می دهد که کدام کارها درست و کدام یک غلط است. هوش تجاری برنامه ها و روش هایی ارائه می دهد که علاوه بر افزایش سطح دانش کارکنان، باعث کسب مهارت های مورد نیاز آنها می شود. اگر در سازمان سطح دانش کارکنان ارتقاء پیدا نکند سازمان پیشرفت زیادی نمی کند.

 

 

 

نتیجه گیری

هوش کسب و کار یا هوش تجاری به کلیه روش‌های رایانه‌ای و فرایندهایی که داده‌ها را به اطلاعات و سپس به دانش تبدیل می‌کنند گفته می شود. در نظر گرفتن نکاتی که هوش تجاری بیان می کند باعث می شود علاوه بر سودآوری در سازمان، سازمان تصمیمات دقیق تری بگیرد. توصیه می شود که سازمان ها از این روش ها استفاده کنند تا علاوه بر کاهش هزینه ها، باعث کاهش تمایز نیز شود و در پیاده کردن آن، مراحل مختلف پیاده سازی را دقیقا در نظر بگیرند.

 

منابع

Benefits of Business Intelligence Software


https://www.guru99.com/business-intelligence-definition-example.html

هوش تجاری چیست؛ ۱۰ مزیت و ۴ مثال واقعی آن

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید