وبلاگ

آیا چیدمان فروشگاه شما مناسب است؟

فروشگاه

در عصر جدید با توجه به گسترش فناوری ها و افزایش رقابت بین فروشگاه ها و همچنین تغییرات خواسته و تقاضای مشتریان چیدمان بهتر فروشگاه از اهمیت بیشتری برخوردار است. در این مقاله تلاش میکنیم مواردی را در خصوص چیدمان فروشگاه برای مدیران ارائه کنیم.

 

 

 

آنچه در این مقاله می خوانیم:

 

• مکان فروشگاه

• اهمیت طراحی و چیدمان در فروشگاه

• چیدمان کالاها

• نور پردازی در فروشگاه

• رنگ بندی فضای های داخلی فروشگاه

• پخش موسیقی ملایم در سطح فروشگاه

• ایجاد رایحه مطبوع در محیط فروشگاه

• طراحی برای مشتریان

• برخورد کارکنان فروشگاه با مشتریان

 

 

 

مکان فروشگاه

یکی از عواملی که باعث موفقیت یک فروشگاه می شود موقیت مکانی فروشگاه است. در بخش مصرف کنندگان یکی از عواملی که باعث پایداری فروشگاه ها می شود، موقیعت مکانی فروشگاه است و علاوه بر ثبات و فواید رقابتی امکان کپی برداری توسط رقیبان در آن وجود ندارد. از نظر بزرگان بازاریابی در خرده فروشی سه عامل مهم است عامل اول مکان، عامل دوم مکان، و عامل سوم مکان.

 

 

اهمیت طراحی و چیدمان در فروشگاه

از عوامل دیگری که می تواند تأثیر مثبت بر زیاد شدن سطح خرید مشتریان داشته باشد، نحوه طراحی چیدمان قفسه ها و ویترین هاست. در طراحی، آیتم هایی مانند امنیت، راحتی و کارایی در استفاده از امکانات و قفسه ها باید در نظر گرفته شود. استفاده از طراحان مناسب و ورزیده توصیه می شود.

 

 

چیدمان کالاها

نظم موجب آرامش و زیبایی در محیط فروشگاه می شود و در هنگام چیدمان باید در نظر داشت که کالاها به صورت مجزا و به صورت مرتب در قفسه ها قرار گیرند. این کار علاوه بر اینکه کار مشتری را آسان تر می کند باعث زیبایی فروشگاه هم می شود. متخصصان علم بازاریابی کالاها را به سه دسته تقسیم می کنند که این دسته بندی شامل موارد زیر است:

 

کالاهای استراتژیک: کالایی که مشتری شدیداً به آن نیاز دارد ( مانند اجناس رایانه ای و کالاهای مصرفی خاص) که باعث جذب مشتری می شود.

کالاهای اصلی: کالاهایی هستند که مشتری از قبل، قصد خرید آن را داشته است.

کالاهای معمولی: کالاهایی هستند که با توجه به تبلیغات انجام شده مشتری در آینده تصمیم میگیرد که آن کالا را بخرد یا نه.

 

چیدمان کالا به عوامل گوناگونی بستگی دارد که این عوامل را با هم مرور می کنیم:

1. این امکان وجود داشته باشد که کالاهای شبیه را مقایسه کنند.

2. این امکان وجود داشته باشد که کالا از نزدیک مشاهده شود و بتوان کالاها را بررسی و لمس کرد.

3. اطمینان حاصل کردن مشتری از لحاظ سالم بودن بسته بندی کالاها.

4. جمع آوری کارتون های خالی که سر راه مشتری قرار گرفته.

5. همچنین به این نکته نیز باید توجه کرد که خوراکی ها و تنقلاتی که دارای محبوبیت بین کودکان است نباید در قفسه های بالا و بلند قرار گیرید که دسترسی کودکان را دشوار کند.

 

 

 

نور پردازی در فروشگاه

نور یکی از مهم ترین موضوعات مهم در یک فروشگاه یا مرکز خرید است. عموما نورپردازی از لحاظ منبع به صورت طبیعی و مصنوعی انجام می شود. همچنین نورپردازی باید با خواسته و سلیقه مشتری متناسب باشد و در سطح فروش، مدیران باید به کارکنان همواره یادآوری کنند که لامپ های سوخته و خراب  تعویض شود و به منظور جلوگیری از فاسد شدن محصولات از نور طبیعی زیاد استفاده نشود و از این منبع بیشتر در محیط بیرونی استفاده شود.

 

 

 

رنگ بندی فضاهای داخلی فروشگاه

 

رنگ در طراحی داخلی فروشگاه بسیار مهم است. به این نکات توجه کنید:

• 73٪ از تصمیمات خرید در فروشگاه گرفته می شود.

• مشتریان بالقوه در عرض 90 ثانیه از ورود به یک فروشگاه ، ناخودآگاه قضاوت می کنند.

• 62٪ -90٪ از برداشت های اول براساس رنگ است.

• 93٪ از تصمیمات خرید بر اساس ظاهر بصری است.

• تبلیغات رنگی 42٪ بیشتر از سیاه و سفید خوانده می شود.

• در مورد تأثیرات غیرمستقیم بر نام تجاری و محصول شما.

• رنگ تا 80٪ شناخت برند را افزایش می دهد.

بنابراین تا جای ممکن با مشورت با متخصصین تبلیغات از تبلیغات مناسب در طراحی داخل فروشگاه استفاده نمایید.

 

 

 

پخش موسیقی ملایم در سطح فروشگاه

مشتری در محیط فروشگاه به موسیقی نیاز دارد. موسیقی نه تنها خریداران را در فروشگاه نگه می دارد بلکه باعث لذت بخش تر شدن تجربه ی خرید آن ها و افزایش فروش در فروشگاه می شود.

 

 

ایجاد رایحه مطبوع در محیط فروشگاه

مطالعات نشان میدهد در صورتی که فضای خرید، معطر باشد مشتری تمایل بیشتری به خرید پیدا می کند. به همین دلیل در تحقیقات اشاره می کنند که بوهای ملایم اثر بیشتری می گذارد و باعث می شود مشتری زمان بیشتری را در فروشگاه سپری کند. فروشگاه های پیشرفته محل مناسبی را برای غرفه هایی که مربوط به ترشیجات و کالا هایی که بوی تندی دارند در نظر گرفته اند تا حس بویایی افراد رو تحریک کنند که کالاهای بیشتری خریداری کنند و از این طریق فروش خود را افزایش دهند.  بوی تند قهوه را در آخرین خرده فروشی که رفتید به یاد می آورید؟

 

 

طراحی برای مشتریان

90٪ از مشتریان پس از ورود به فروشگاه به طور خودکار به سمت راست می چرخند و بیشتر آنها ترجیح می دهند در مغازه ها در جهت خلاف جهت عقربه های ساعت حرکت کنند. می توانید از این به نفع خود استفاده کنید و مهمترین محصولات و نمایشگرها را در سمت راست قرار دهید. این موارد ممکن است شامل ورود تازه وارد، علامت گذاری ضروری و قطعات بازاریابی باشد.

 

 

برخورد کارکنان فروشگاه با مشتریان

برقراری یک را بطه خوب با مشتری باعث جذب بیشتر مشتریان و افزایش فروش می شود. آیا تا کنون به یاد می آورید به خاطر برخورد بد یکی ازکارکنان دیگر به آن فروشگاه سر نزده باشید؟ به کارکنان خود همواره یادآوری کنید که:

1- در زمان صبحت با مشتری لحن مناسبی را رعایت کنند: یک لحن مناسب برای صحبت کردن با مشتریان به کارکنان کمک می کند که ارتباط بهتری با مشتری برقرار کنند.

2- مدیریت مکالمه سخت و دشوار: هنگام ارائه اطلاعات به مشتری از روش هایی که مشتریان را خرسند می کنند استفاده کنند.

3- راضی نگه داشتن مشتری: نکاتی ریز و اضافی که ممکن است اهمیت چندانی نداشته باشد ولی باعث خوشحالی مشتریان می شود.

 

 

نتیجه

امروزه تصمیم گیری درمورد چیدمان بهتر فروشگاه به دلیل شناخت کم از تقاضا و نیازهای مشتریان همواره سخت و دشوار شده است. داشتن چیدمان مناسب تأثیر زیادی بر سطح خرید مشتریان دارد. نگاهی به بازار بیندازید و سعی کنید راه هایی که منجر به کشف چیدمان خوب و مناسب می شود را کشف کنید. برای کاهش رقابت با رقبایتان به شما توصیه می شود از یک کارشناس با تجربه در خصوص تصمیم گیری در مورد چیدمان فروشگاهتان کمک بگیرید.

 

 

منابع

https://ae.linkedin.com/in/kartik-bhatt?trk=author_mini-profile_title


اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید