مفهوم سیستم و سیستم های سازمانی
سازمان در قالب یک سیستم، نیروی انسانی، پول، مواد و اطلاعات را به عنوان داده، از محیط دریافت می کند و طی فرآیندی آن ها را به محصول، اعم از کالا یا خدمت، تبدیل کرده و به عنوان ستاده به محیط باز می گرداند. تجسم سازمان به صورت چنین مدلی کار تحلیل و برنامه ریزی را ساده تر می کند.
مطالبی که در این مقاله میخوانید:
-مفهوم سیستم
-اجزای سیستم
-سیستمهای سازمانی
– ارزیابی سیستم های سازمانی
مفهوم سیستم
سیستم مجموعه ای از اجزاء است که با هدفی خاص گرد هم آمده و با هم تعامل دارند. ویژگیهای اصلی سیستم عبارتند از: کلیت، نظم، وابستگی، تعامل، داشتن هدف، برخورداری از سلسله مراتب، سازش، آنتروپی، هم پایانی و هم افزائی که در جدول شماره 1تشریح شدهاند.
جدول شماره 1: ویژگیهای سیستم
اجزای سیستم
هر سیستم از اجزائی تشکیل شده است که هر یک وظایف خاصی را به عهده دارند، اجزای سیستم عبارتند از:
-داده ورودی (Input یا درونداد)
منظور از داده ورودی، هر چیزی است که وارد سیستم شده و به سیستم امکان شکل گیری میدهد چون بدون داده سیستم شکل نخواهد گرفت.
– پردازش (Process یا فرآیند تبدیل)
اقداماتی است که سیستم بر روی داده اعمال میکند تا خروجی مطلوب تولید شود.
– داده خروجی (Output یا برونداد یا ستاده)
خروجی حاصل پردازش داده است که همان هدف سیستم محسوب میشود.
– بازخورد (Feedback)
بازخورد نوعی کنترل خطی است که میزان انحراف خروجی از هدف را نشان میدهد.
سیستمهای سازمانی
بر اساس تئوری سیستمی برتالانفی هرسیستم از بخش های کوچکتری تشکیل می شود که سیستم های فرعی نامیده می شوند و این سیستم ها نیز از اجزایی به هم پیوسته متشکل می شوند. سیستم های فرعی با هم وابستگی متقابل داشته و یک کلیت به نام سیستم شکل می دهند که خود این سیستم هم بخشی از یک سیستم بزرگتر به نام ابر سیستم است. با توجه به این دیدگاه سازمان را میتوان به عنوان یک سیستم در نظر گرفت که ترکیبی از سیستم های فرعی است و خود بخشی از ابر سیستم محیط به حساب میآید.
برخی سیستم های سازمانی عبارتند از:
– سیستم مدیریتی متشکل از سیستم های فرعی بودجه بندی و کنترل، برنامه ریزی و استراتژی، نظام مدیریت عملکرد و نظام انگیزشی.
-سیستم مدیریت منابع انسانی متشکل از سیستم های فرعی حقوق و دستمزد، پاداش، آموزش و ارزیابی عملکرد.
– سیستم های عملکرد و تکنولوژی متشکل از سیستم های فرعی کنترل تولید، کنترل ضایعات و طراحی محصول.
– سیستم تدارکات و پشتیبانی متشکل از سیستم های فرعی حمل ونقل، تأمین قطعه، سرمایش و گرمایش، سیستم هشدار دهنده، کنترل موجودی و کنترل ضایعات.
– سیستم اداری و مالی متشکل از سیستم های فرعی حسابداری، کنترل بودجه، دریافت و پرداخت.
– سیستم بازاریابی متشکل از سیستم های فرعی تبلیغات، تحقیقات بازاریابی و مدیریت فروش.
– سیستم مدیریت کیفیت متشکل از سیستم های فرعی برنامه ریزی کیفیت، کنترل کیفیت، تضمین کیفیت و هزینه یابی کیفیت.
– سیستم های خدمات پس از فروش متشکل از سیستم های فرعی ارتباط با مشتریان و مدیریت شکایات.
– سیستم های اطلاعاتی متشکل از سیستمهای فرعی سیستم اطلاعات منابع انسانی، سیستم حسابداری و… .
ارزیابی سیستم های سازمانی
برای ارزیابی سیستم های سازمانی باید اقدامات زیر را انجام داد:
1-طراحی مقدماتی وضعیت مطلوب.
2-شناخت دقیق سیستم های کنونی شامل محدوده فعالیت سیستم، مکانیزاسیون، درونداد ها و برونداد ها، کاستی ها، ظرفیت بهبود و مطلوبیت عملکرد.
3-تصمیم گیری در مورد اینکه کدام سیستم ها باید مکانیزه شود.
4-تصمیم گیری در مورد اینکه سیستم فعلی توسعه یابد یا سیستم جدید جایگزین شود.
اگر لازم است سیستم جدید جایگزین شود، اقدامات فوق با مراحل زیر ادامه میابد:
5-یکپارچه سازی سیستم جدید با سایر سیستم ها و فرآیندها.
6-استقرار کامل سیستم جدید و به کارگیری آن.
7-کنترل و بهبود سیستم جدید.
و اگر سیستم فعلی نیاز به توسعه دارد باید ضعفهای سیستم را برطرف کرده و سیستم را تقویت کنیم. در مقالات آتی مدیرسام بیشتر به مفهوم تقویت سیستمهای سازمانی خواهیم پرداخت.
کلام آخر
حال که با مفهوم سیستم و سیستمهای سازمانی آشنا شدیم، دو سوء تفاهم در این زمینه را میتوان رفع کرد؛ اول آنکه منظور از سیستم سازمانی فقط سیستم اطلاعاتی نیست. سیستم اطلاعاتی یکی از سیستمهای مهم و پرکاربرد در سازمان است که با استفاده از نرمافزارهای خاصی، وظیفه جمعآوری، سازماندهی، پردازش و بازیابی اطلاعات سازمان را به عهده دارد. و سوءتفاهم بعدی مربوط به تفاوت فرآیند و سیستم است، برخی سیستم و فرآیند را به اشتباه یکی میدانند، همانگونه که گفتیم سیستم مجموعهای از اجزای به هم پیوسته است که در راستای هدفی واحد، هر یک وظیفهای به عهده دارند در حالی که فرآیند مسیرِ شفاف و مشخصی است که برای انجام برخی امور تعیین میشود. بنابراین کاملا با هم متفاوتند.
دیدگاهتان را بنویسید