استخدام بر فراز قله 3800 متری!!!
کوه فوجی، بزرگترین کوه کشور ژاپن، قلهای به ارتفاع 3800 متر دارد که محل استخدام کارمندان شرکت ایمیج نت(یکی از بزرگترین سایتهای اینترنتی ژاپن)است. این شرکت مصاحبه های استخدامی خود را در چنین شرایط سختی انجام میدهد تا بتواند افراد باانگیزه بسیار بالا، مصمم به موفقیت و آماده برای چالشهای غیرعادی را شناسایی کند، چرا که تنها کسانی میتوانند در مصاحبه شرکت کنند که موفق به فتح قله شدهاند. سیاستها و روشهای مدیریت منابع انسانی از اهمیت و ظرافت زیادی برخوردار است که برای شناخت آن قلههای زیادی را باید فتح کرد.
در این مقاله میخوانید:
-نقش و جایگاه مدیریت منابع انسانی
– وظایف مدیریت منابع انسانی
– گزینش و استخدام کارمندان
-برنامه ریزی و اجرای آموزشهای مورد نیاز نیروی انسانی
– ارزیابی عملکرد آنان
– مدیریت تنوع نیروی کار
نقش و جایگاه مدیریت منابع انسانی
با یک جستجوی ساده در موتورهای جستجوگر به انبوهی از اطلاعات در رابطه با مدیریت منابع انسانی دست خواهیم یافت، جمله “منابع انسانی، مهمترین دارایی هر سازمان است.” به یک کلیشه تبدیل شده است اما تا چه حد این مطالب مفید تئوری وار در سازمانهای ما به شکل عملی نمود پیدا کردهاند؟!؟ چه تعداد از فارغالتحصیلان رشته مدیریت در حوزه مرتبط با تحصیلات آکادمیک خود، فعالیت میکنند؟!؟ مدیران سازمان های ما به چه میزان خود را با روش های نوین مدیریت منابع انسانی تجهیز کردهاند؟!؟
ما در مرکز توسعه مدیریت و رهبری کسب و کار مدیرسام، با کارشناسان خبره و اساتید دانشگاه در پی ایجاد یک پیوند پویا بین دانشگاه و سازمانها هستیم تا واژه هایی چون مدیریت منابع انسانی از کتابهای درسی و سایتهای علمی به میدان عمل انتقال پیدا کنند. ما به شما کمک میکنیم تا یاد بگیرید “رهبر کسب و کار خود باشید”.
وظایف مدیریت منابع انسانی
از مهمترین وظایف مدیریت منابع انسانی گزینش و استخدام کارمندان، برنامه ریزی و اجرای آموزشهای مورد نیاز نیروی انسانی، ارزیابی عملکرد آنان و مدیریت تنوع نیروی کار است که در این مقاله هر یک از این فرآیندها به طور مختصر تشریح میشوند:
گزینش و استخدام کارمندان
شاید بتوان گفت مهمترین وظیفه مدیریت منابع انسانی، شناسایی افراد مناسب برای جایگاههای شغلی مختلف است. آقایان رابینز و جاج برای فرآیند گزینش سه مرحله معرفی میکنند. مرحله اول یا گزینش اولیه با هدف بررسی ابتدایی کارجو با استفاده از فرم درخواست و بررسی سابقه کاری صورت میگیرد. در مرحله دوم یا گزینش ماهوی بهترین متقاضیان از بین افرادی که شرایط اولیه را دارا بودهاند، با استفاده از ابزار آزمون کتبی، آزمون عملکردی و مصاحبه شناسایی میشوند. در مرحله سوم و پایانی، گزینش مشروط، بررسیهای نهایی قبل از استخدام انجام میشود؛ آزمایش اعتیاد و عدم سوء پیشینه از جمله این بررسی هاست.
شکل شماره2:گرینش و استخدام بهترین متقاضی
برنامه ریزی و اجرای آموزشهای مورد نیاز نیروی انسانی
سازمانهای بزرگ سالانه بخش اعظمی از درآمد خود را صرف آموزش نیروی انسانی خود میکنند چون میدانند با پیشرفت علمی و مهارتی کارکنان، اثربخشی و کارایی آنان افزایش مییابد. این آموزشها می توانند به شکل رسمی یا غیر رسمی، ضمن خدمت یا خارج از خدمت انجام شوند؛ آموزش های رسمی از قبل برنامهریزی شده و چهارچوب مشخصی دارند ولی آموزشهای غیررسمی چهارچوب و اصول خاصی ندارند و درواقع نوعی تبادل اطلاعات بین کارمندان و کمک به یکدیگر برای انجام امور به مناسبترین شیوه را شامل میشود.
آموزش ضمن خدمت در محیط کار صورت میگیرد و شامل گردش شغلی،کارآموزی، انجام وظیفه به عنوان جانشین و برخی آموزشهای رسمی اختصاصی میباشد. از آنجا که آموزش ضمن خدمت ممکن است فعالیت اصلی سازمان را با اختلال مواجه کند، مدیران سازمانها آموزش خارج از خدمت را ترجیح میدهند اما باید توجه داشت که این آموزشها بر اساس شیوه یادگیری کارمندان(خواندن، مشاهده کردن، گوش کردن و مشارکت) سفارشیسازی شوند.
مهمترین برنامههای آموزش و توسعه نیروی انسانی عبارتند از:
-سواد اولیه(شامل سواد خواندن و نوشتن و مهارتهای ریاضی)
-مهارتهای فنی(شامل مهارت به کارگیری تکنولوژیهای نوین و آشنایی با وظایف متنوع سازمانی)
-مهارتهای میان فردی(شامل بهبود مهاتهای گوش دادن، انتقال ایده به شکل واضح و عملکرد بهتر در تیم)
-مهارتهای حل مسئله(شامل تقویت کردن منطق، استدلال و مهارتهای تعریف مسئله، توانایی های ارزیابی علیت،تدوین و تحلیل راه حل ها و انتخاب بهترین راه حل)
-آموزش اخلاقیات(شامل اصول اخلاقی و ارزشها)
مدیرسام از آمادگی لازم جهت برنامهریزی و آموزش تمامی مهارتهای فوق به شکل فردی و گروهی، اختصاصی و سفارشی، با یک تیم ورزیده، برخوردار است.
ارزیابی عملکرد
سیستم ارزیابی عملکرد بر رفتار کارکنان تأثیر فوقالعادهای دارد، ازیک سو تصمیمات مهمی چون ترفیع، انتقال و اخراج بر اساس ارزیابی عملکرد صورت میگیرد و ارزیابی عملکرد مبنای تخصیص پاداشهاست. از سوی دیگر نیازهای آموزشی و توسعهای سازمان از طریق ارزیابی عملکرد شناسایی میشود. بنابراین باید به شکل درست و اصولی طراحی و اجرا شود. معیارهای متداول در ارزیابی عملکرد نتایج وظایف فردی،رفتارها و صفات هستند. نتایج وظایف فردی بسته به جایگاه فرد و وظایف محوله متفاوت است اما در رابطه با رفتارها مواردی چون کمک کردن به دیگران، ارائه پیشنهادات برای بهبود امور و مشارکت داوطلبانه در کارهای اضافه بر برنامه و در رابطه با صفات مواردی چون داشتن نگرش خوب، داشتن اعتماد به نفس و داشتن تجربه، بررسی میشود. کارشناسان معتقدند که رفتارها و صفات باید در بستر وظایف و اختیارات سنجیده شوند.
ارزیابی عملکرد گاهی توسط مافوق فرد صورت میگیرد، گاهی توسط زیردستان و گاهی خود فرد. اما جدیدترین روش ارزیابی عملکرد روش 360درجه است که در شکل شماره 3 مشاهده می کنید:
شکل شماره 3: ارزیابی 360درجه
در ارزیابی 360 درجه همه افرادی که کارمند با آنها در ارتباط است درخصوص عملکرد وی از طریق شرح حال مکتوب(نوشتن نقاط ضعف و قوت، عملکرد گذشته و توان بالقوه) یا بیان رویدادهای شاخص(مجموعهای از رفتارهای کارمند که در اثربخشی وی نقش کلیدی دارد) نظر میدهند. در این میان توجه به چند نکته ضروری است؛ اول اینکه هرچه تعداد ارزیابها بیشتر باشد، اطلاعات دقیقتری از ارزیابی به دست میآید. دوم اینکه ارزیابان باید فقط در حوزههایی که تخصص دارند، ارزیابی کنند. سوم آنکه آموزش درست ارزیابان باعث افزایش دقت آنان در ارزیابی میشود و نکته آخر اینکه در سیستم ارزیابی باید رویکرد عادلانه داشت.
مدیرسام به شما کمک میکند که ضمن پیاده سازی سیستم کارا و مناسب ارزیابی عملکرد با روشی سازنده بازخورد این ارزیابی را به کارمندان خود ارائه نمایید و نتیجه مطلوب را کسب کنید.
مدیریت تنوع نیرویکار
در سالهای اخیر با حرکت سازمانها به سمت جهانی شدن و سازمان بدون مرز، شاهد حضور بیشتر زنان، اقلیتهای مختلف، اقوام گوناگون، افراد معلول و افرادی با سبکهای زندگی کاملاً متفاوت در سازمانها هستیم که باعث ایجاد تنوع در نیروی کار شده است. در این شرایط لازم است مدیران برای تمامی کارکنان بدون توجه به جنسیت، نژاد، سن، پیش زمینهها و دیگر تفاوتهای آنان، فرصت برابر ایجاد کنند. چرا که تنوع نیروی کار روز به روز در حال افزایش است و اگر به درستی مدیریت نشود میتواند صدمات زیادی به سازمان وارد کند. در این راستا مدیریت تضاد کار و زندگی و برگزاری دورهای آموزشی در خصوص تنوع از جمله برنامههایی است که به سازمانها توصیه می شود.
تضاد کار و زندگی
حضور در محیط کار باعث می شود برخی کارمندان نتوانند همزمان به وظایف خود در زندگی شخصی عمل کنند و این مسئله در وظایف شغلی آنان نیز تأثیر منفی میگذارد، در واقع علاوه بر فشار زمانی، نفوذ مسائل کاری به قلمرو زندگی شخصی و برعکس نفوذ مسائل شخصی به قلمرو زندگی کاری، مشکلساز شده، این پدیده که سازمانها را وادار به یافتن راه حلی مناسب کرده است، تضاد کار و زندگی، نامیده میشود. در جدول زیر برخی اقدامات سازمانها در جهت حل تضاد کار و زندگی بیان شده است:
جدول شماره1: اقدامات سازمانها در جهت حل تضاد کار و زندگی
دوره های آموزشی تنوع
حال که تنوع نیروی کار در سازمانها اجتناب ناپذیر است باید مدیریت و کارکنان خود را با این شرایط وفق دهند. از دیگر برنامههای مدیریت تنوع، دورههای آموزشی تنوع است، در این دورهها به افراد آموزش داده میشود که برای تفاوتهای فردی ارزش قائل شوند، درک میان فرهنگی خود را افزایش دهند و پیشداوری را کنار بگذارند.
در پایان میتوان گفت اگر سازمانی منابع انسانی خود را به درستی هدایت و رهبری کند، ضمن برخورداری از مزیت رقابتی، تبدیل به بستری کارا جهت بهبود مستمر خواهد شد.
دیدگاهتان را بنویسید