وبلاگ

چگونه کارکنانی خلاق داشته باشیم؟

همدلی

در این مقاله می خوانیم:

_مفهوم خلاقیت 

_دیدگاه های اندیشمندان درمورد خلاقیت

_خلاقیت چه اهمیتی برای سازمان ها دارد؟

_راه های افزایش خلاقیت کارکنان سازمان

 

 

هدف غایی هر کسب و کاری، جذب مشتری می باشد و من برای این هدف فقط و فقط دو راه میشناسم: بازاریابی و خلاقیت.

پیتر دراکر

 

مقدمه

شاید بارها به این فکر کرده اید که چگونه به هدف غایی کسب و کار خود یعنی جذب مشتری های بیش تر برسید. یک راه اصلی برای رسیدن به این هدف، بکارگیری خلاقیت است. اثبات شده است که خلاقیت برای رشد سازمان ها امری حیاتی است و با بکارگیری آن می توانید سریع تر از رقبایتان کسب و کار خود را گسترش دهید.  پس این مقاله را بخوانید تا متوجه شوید اهمیت خلاقیت برای سازمان شما چیست و چگونه کارکنانی خلاق داشته باشید.

 

 

مفهوم خلاقیت 

خلاقیت عملی است برای تبدیل ایده های جدید و تخیلی به واقعیت. بعبارت دیگر، خلاقیت پدیده ای است که به موجب آن چیزی به نوعی جدید و ارزشمند شکل می گیرد؛ مورد ایجاد شده ممکن است ناملموس باشد (مثل یک ایده یا نظریه علمی) یا شی فیزیکی باشد (مانند یک اختراع یا اثر هنری).

 

 

 

دیدگاه های اندیشمندان درمورد خلاقیت

اندیشمندان هر یک مفهومی براى خلاقیت بیان کرده اند که مى توان مجموعه آن ها را به صورت سه دیدگاه جمع بندى کرد:

  1.  دیدگاهی کـه خلاقیت را بیش تر یک امر روان شناختى و مربوط به میزان هوش و استعدادهاى فردى تلقى نموده است. بنابراین، استفاده از امکانات آموزشى و تقویت کننده هاى مثبت را براى پرورش خلاقیت افراد با استعداد در سازمان توصیه مى کند.
  2. دیدگاه اجتماعى که خلاقیت سازمانى را امرى جامعه شناختى و مـربـوط به فراهم آمدن محیط مناسب جهت بروز استعدادها مى داند. این نگرش،‍ غنى سازى امکانات و زمینه هاى لازم در سازمان را براى ایجاد خلاقیت توصیه مى کند.
  3. . دیدگاه سیستمى که ایجاد خلاقیت و استمرار آن در سازمان را یک امر سازمانى یعنى فراتر از عوامل فردى تلقی کـرده است؛ معتقد اسـت کـه باید با مجموعه ای از عـوامل در سطح فردى و گروهى، نقش ها و ارزش هـاى خاص سازمان، فراهم آید تا بتوان خلاقیت را در سـازمـان بـه صـورت فراگیر درآورد؛ همچنین، خلاقیت را به عنوان پیش فرضى اساسى براى بقاء و رشد سازمان به حساب می آورد.

 

 

 

خلاقیت چه اهمیتی برای سازمان ها دارد؟

خلاقیت فواید بسیاری برای سازمان ها دارد که ازجمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  1. خلاقیت باعث انگیزه کارکنان سازمان می شود: اگر کارکنان شما دچار ناامیدی و یکنواختی در کار خود شده اند، انجام کاری خلاقانه می تواند روحیه آن ها را بالا ببرد و کمک کند تا افکار منفی را از خود دور کنند. انجام کاری خلاقانه که شامل خلق چیزی واقعی باشد_ مثل طراحی، خلق یک معما_ احیای موتور ذهن است.

 

  1. خلاقیت به حل مسائل سازمان کمک می کند: اغلب اوقات، افراد سازمان در راه حل هایی که همیشه در گذشته استفاده می کردند گیر می کنند. اگرچه، در بیش تر موارد این افراد می توانند مشکل خود را حل کنند؛ اما اگر خلاقیت بیش تری داشتند بهتر و راحت تر می توانستند آن مسئله را پایان دهند.

 

 

  1. خلاقیت می تواند موجب افزایش بهره وری سازمان شود: کارکنان خلاق، ذهن باز و فعال دارند. آن ها معمولا با ایده ها سر و کار دارند و از دنیای اطراف خود الهام می گیرند. همچنین، کارکنان خلاق همیشه به دنبال راه حل های جدید برای حل مشکلات سازمانی هستند که باعث ایجاد نوآوری و افزایش کارایی در سازمان شما می شود.

 

  1. خلاقیت باعث افزایش اعتماد به نفس افراد سازمان می شود: خلاق بودن به افراد کمک می کند تصویر کلان را ببینند، باانگیزه بمانند و مشکلات را حل کنند. وقتی کارکنان خلاقانه فکر کنند و بر انواع چالش ها غلبه کنند، به خود ثابت می کنند که فردی توانمند هستند.

 

 

  1. خلاقیت به کارکنان سازمان آزادی بیان می دهد: آزادی بیان برای رفاه فرد چنان مهم تلقی می شود که این یک حق انسانی است. پس این امکان را به کارکنان خود دهید تا نظرات خود را آزادانه بیان کنند.

 

  1. خلاقیت باعث کاهش استرس افراد سازمان می شود: تحقیقات نشان می دهد که خلاقیت، استرس را برطرف می کند و مانند یک مرهم آرامش بخش است. همچنین، خلاق بودن می تواند افکار مثبت را در افراد افزایش دهد.

 

 

  1. خلاقیت به کارکنان کمک می کند تصویر کلان را ببینید: توانایی دیدن تصویر کلان سازمان در بسیاری از زمینه ها مهم است. خلاق بودن و به ذهن اجازه پیچ و تاب دادن، مانند قدم زدن در جنگل است؛ به جای تمرکز بر روی یک خزه ( بعبارتی تمرکز روی جزئیات )، به جستجوی مسیر ادامه دهید و جنگل ( ذهن خود )، را باز کنید.

 

 

راه های افزایش خلاقیت کارکنان سازمان

برای افزایش خلاقیت کارکنان خود می توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

 _برای بررسی پروژه های خود از یک فرد خارج سازمان استفاده کنید: برون سپاری اصطلاح جدیدی نیست، اما هنگام تلاش برای ایجاد خلاقیت در سازمان می تواند ارزش زیادی داشته باشد. بنابراین، سعی کنید برای بررسی پروژه های سازمان خود از فردی خارج از سازمان کمک بگیرید.

 

 

_کارکنان خود را آموزش دهید: وقت زیادی را صرف آموزش کارکنان کنید. با سرمایه گذاری وقت در آموزش، اطمینان حاصل کنید که آن ها همه چیزهایی که قرار است بدانند را می دانند و همان طور که شما می خواهید عمل می کنند.

 

 

ماموریت و چشم انداز شرکت را در کانون توجه قرار دهید: همه کارمندان شما باید کاملا” از استراتژی شما آگاه باشند، زیرا این باعث ایجاد پیوندی قوی بین شرکت و کارکنان می شود. در این صورت، همه خواهند فهمید که روی چه چیزی کار می کنند و فعالیت آن ها چگونه بر شرکت تاثیر می گذارد.

 

 

 

 _یک محل کار انعطاف پذیر ایجاد کنید: وقتی از کارمندان خود انتطار دارید در ساعات تعیین شده در یک دفتر مشخص، خلاقیت به خرج دهند، ممکن است احساس رضایت و خلاقیت نداشته باشند. بنابراین، به آن ها یک محل کار انعطاف پذیر پیشنهاد دهید و آن ها را تشویق کنید حتی خارج از دفتر کار کنند.

 

 

 _موفقیت های کارکنان خود را تحسین کنید: این کار باعث می شود که کارکنان احساس ارزشمندی کرده و تمایل بیش تری برای کار کردن داشته باشند. همچنین، وقتی کارکنان خود را به خاطر کارشان تحسین می کنید، فضای صمیمی و مشترکی را برای به اشتراک گذاشتن موفقیت ها و شکست ها ایجاد می کنید.

 

 

_ کارکنان پرشور استخدام کنید: کارکنان از عوامل مهم رشد شرکت هستند. اگر بهترین و پرشورترین افراد را بدست آورید، باعث پیشرفت شرکت شما خواهند شد. این کارمندان الهام بخش یکدیگر هستند و باعث ایجاد ایده های بیش تر و نتایج خلاقانه تر خواهند شد.

 

 

بپذیرید که روش های مختلفی برای بررسی یک مسئله وجود دارد: با پذیرش ایده های مختلفی که ممکن است از نظر شما غیرمنطقی به نظر برسند، می توانید خلاقیت ایجاد کنید. بعبارت دیگر، دیدگاه های مختلف درمورد یک مسئله باعث افزایش ذهنیت خلاق در سازمان شما می شود.

 

 

با کارکنان خود صادق باشید: این کار باعث خلاقیت و بهره وری در سازمان شما می شود؛ زیرا وقتی شما با کارکنان خود با صداقت رفتار می کنید، اعتماد آن ها جلب می شود و آن ها دقیقا” می دانند چه انتظاری از آن ها دارید، بنابراین این موضوع باعث ایجاد یک ذهنیت خلاقانه در سازمان می شود.

 

 

_کارهای گروهی در سازمان داشته باشید: وقتی افراد باهم کار می کنند، خلاقیت شروع به جرقه زدن می کند. هریک از افراد ایده های خلاقانه خود را دارند و می توانند با یکدیگر مشارکت کنند و از ایده های هم استفاده کنند؛ این فضای مشارکتی ایجاد شده باعث بوجود آمدن همکاری و همدلی بین کارکنان سازمان می شود.

 

 

نتیجه گیری
باتوجه به آنچه گفته شد، خلاقیت پدیده ای است نیازمند به مدیریت صحیح، برنامه ریزی و هدفمند بودن؛ که با اراده فردی و گروهی، خودباوری و تلاش نتیجه می دهد و شکوفایی سازمان شما را درپی دارد. همچنین، خلاقیت مؤثر که باعث بهبود عملکرد و توسعه کسب و کار شما می‌شود از طریق حل کردن مسائل و مشکلات سازمان و اجرای روش‌های مدیریتی صحیح به وجود می‌آید که می‌تواند ایده‌ها را تقویت کند و سپس آن‌ها را به نتایج واضح و ملموس تبدیل کند.

 

 

منابع

مقاله نقش مدیران و سازمان ها در خلاقیت و نوآوری

نویسنده: ابوطالب عبداللهی   سایت: http://ensani.ir/

سایت: https://filestage.io/

سایت: https://theimportantsite.com/

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید