وبلاگ

مدیریت کیفیت چیست؟

متخصص

در عصر جدید سازمان ها در محیط های پویا و پیچیده ای زندگی می کنند که همواره تغییر و تحولات شدیدی پیش روی آنهاست. آیا تا به حال به مدیریت کیفیت فکر کرده اید؟ مدیریت کیفیت برای رضایت مشتری ضروری است زیرا باعث وفاداری مشتری می شود. به همین منظور ما در این مقاله مدیرسام به شما کمک می کنیم تا با چگونگی استفاده از مدیریت کیفیت در سازمان آشنا شوید.

 

 

آنچه در این مقاله می خوانیم:

 

• مدیریت کیفیت

• فرآیند مدیریت کیفیت

• اصول مدیریت کیفیت

• مزایای مدیریت کیفیت

 

 

 

مدیریت کیفیت

مدیریت کیفیت عبارت است از نظارت بر فعالیت ها و وظایف مختلف در داخل سازمان برای اطمینان از خدمات ارائه شده و همچنین وسایل مورد استفاده برای تأمین آنها. این امر به دستیابی و حفظ سطح مطلوبی از کیفیت در سازمان کمک شایانی می کند.

 

 

فرآیند مدیریت کیفیت

فرآیند مدیریت کیفیت شامل مجموعه ای از دستورالعمل ها است که توسط یک تیم تهیه می شود تا اطمینان حاصل شود که محصولات و خدماتی که آنها تولید می کنند از استانداردهای مناسبی برخوردارند یا برای هدفی مشخص مناسب هستند.

 

• این فرآیند زمانی شروع می شود که سازمان اهداف کیفی را برای رسیدن به اهداف تعیین شده و با مشتری توافق کند.

• سپس سازمان نحوه اندازه گیری اهداف را تعیین می کند. اقداماتی را انجام می دهد که برای اندازه گیری کیفیت لازم است. سپس هرگونه کیفیت را که بوجود می آید شناسایی کرده و شروع به بهبود می کند.

• مرحله آخر شامل گزارش سطح کلی کیفیت بدست آمده است.

 

این فرآیند تضمین می کند که محصولات و خدمات تولید شده توسط تیم با انتظارات مشتریان مطابقت دارد.

 

 

 

اصول مدیریت کیفیت

چندین استاندارد مدیریت کیفیت وجود دارد که استاندارد بین المللی مدیریت کیفیت از آنها استفاده می کند. این اصول توسط مدیریت عالی برای هدایت فرایندهای سازمان به سمت بهبود عملکرد استفاده می شود. که برخی از آنها را با هم مرور می کنیم:

 

1. تمرکز مشتری

تمرکز اصلی هر سازمان باید فراتر از انتظارات و نیازهای مشتری باشد. هنگامی که سازمان نیازهای فعلی و آینده مشتریان را درک کند و آنها را تأمین کند، این امر منجر به وفاداری مشتری و افزایش درآمد می شود. این تجارت همچنین قادر است فرصت های جدید مشتری را شناسایی و آنها را راضی کند. وقتی فرآیندهای کسب و کار کارآمدتر باشند، کیفیت بالاتر می رود و تعداد مشتریان بیشتر می شود.

 

2. رهبری

رهبری خوب منجر به موفقیت یک سازمان می شود. رهبری عالی اتحاد و هدف را در بین نیروی کار و سهامداران ایجاد می کند. ایجاد فرهنگ شکوفایی شرکت، فضایی داخلی را فراهم می کند که به کارمندان امکان می دهد کاملاً پتانسیل خود را درک کرده و در دستیابی به اهداف شرکت فعالانه شرکت کنند. رهبران باید کارمندان را در تعیین اهداف و اهداف سازمانی مشارکت دهند. این کار باعث ایجاد انگیزه در کارمندان می شود، که ممکن است بهره وری و وفاداری آنها را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.

 

3. مشارکت کارکنان

درگیری کارکنان یک اصل اساسی دیگر است. این مدیریت، کارمندان را در ایجاد و ارائه ارزش درگیر می کند چه این افراد به صورت تمام وقت، پاره وقت، خارج از کار یا داخلی کار کنند. یک سازمان باید کارمندان را تشویق کند تا به طور مداوم مهارت های خود را بهبود بخشند و از ثبات و سازگاری برخوردار باشند. این اصل همچنین شامل توانمندسازی کارکنان، مشارکت آنها در تصمیم گیری و شناخت دستاوردهای آنها است. وقتی برای افراد ارزش قائل می شوند، آنها در حد توان بالقوه خود کار می کنند زیرا اعتماد به نفس و انگیزه آنها را افزایش می دهد. وقتی کارمندان کاملاً درگیر باشند، باعث می شود که نسبت به عملکرد خود احساس قدرت و پاسخگویی کنند.

 

4. رویکرد فرایند

عملکرد یک سازمان با توجه به اصل رویکرد فرآیند بسیار مهم است. اصل رویکرد تأکید بر دستیابی به کارایی و اثربخشی در فرایندهای سازمانی است. این رویکرد به این معنی است که فرآیندهای خوب منجر به بهبود ثبات، فعالیتهای سریعتر، کاهش هزینه ها، حذف زباله و بهبود مستمر می شوند. هنگامی که رهبران بتوانند ورودی ها و خروجی های سازمان و همچنین فرایندهای مورد استفاده برای تولید خروجی ها را مدیریت و کنترل کنند، یک سازمان ارتقا می یابد.

 

5. بهبود مستمر

هر سازمانی باید با هدفی مشارکت فعال در بهبود مستمر را داشته باشد. مشاغلی که به طور مداوم بهبود می یابند، عملکرد بهبود یافته، انعطاف پذیری سازمانی و افزایش توانایی پذیرش فرصت های جدید را تجربه می کنند. مشاغل باید بتوانند به طور مداوم فرآیندهای جدید ایجاد کرده و خود را با شرایط جدید بازار سازگار کنند.

 

6. تصمیم گیری مبتنی بر شواهد

مشاغل باید یک رویکرد واقعی در تصمیم گیری اتخاذ کنند. مشاغلی که براساس داده های تأیید شده و تحلیل شده تصمیم گیری می کنند، درک بهتری از بازار دارند. آنها قادرند وظایفی را انجام دهند که نتایج مطلوبی داشته باشند و تصمیمات گذشته خود را توجیه کنند. تصمیم گیری واقعی برای کمک به درک روابط علت و معلولی چیزهای مختلف و توضیح نتایج و پیامدهای بالقوه ناخواسته بسیار حیاتی است.

 

7. مدیریت روابط

مدیریت روابط، ایجاد روابط سودمند متقابل با تأمین کنندگان و خرده فروشان است. علاقمندان مختلف می توانند بر عملکرد شرکت تأثیر بگذارند. سازمان باید فرآیند زنجیره تأمین را به خوبی مدیریت کند و روابط بین سازمان و تأمین کنندگان آن را بهینه سازد تا تأثیر آنها بر عملکرد شرکت بهینه شود. هنگامی که سازمانی روابط خود را با اشخاص ذی نفع به خوبی مدیریت می کند، به احتمال زیاد به همکاری و موفقیت تجاری پایدار دست می یابد.

 

 

 

مزایای مدیریت کیفیت

 

o مدیریت کیفیت به سازمان کمک می کند تا در کارها و فعالیتهایی که در تولید محصولات و خدمات نقش دارند ثبات بیشتری داشته باشد.

o مدیریت کیفیت، مشاغل را قادر می سازد تا تجارت خود را به طور موثر بازاریابی کنند و از بازارهای جدید بهره برداری کنند.

o مدیریت کیفیت، ادغام کارمندان جدید را برای مشاغل آسانتر می کند. بنابراین به مشاغل کمک می کند تا رشد را به صورت یکپارچه مدیریت کنند.

o مدیریت کیفیت، شرکت را قادر می سازد تا محصولات ، فرایندها و سیستم های خود را به طور مداوم بهبود بخشد.

o دیگر مزایای مدیریت کیفیت این است که باعث افزایش کارایی در فرآیندها، کاهش اتلاف و استفاده از زمان و منابع دیگر می شود و همچنین به بهبود رضایت مشتری کمک می کند.

 

 

 

نتیجه

مدیریت کیفیت یعنی نظارت بر فعالیت ها و وظایف مختلف در داخل سازمان برای اطمینان از خدمات ارائه شده طبق نظر و سلیقه مشتری و همچنین وسایل مورد استفاده برای تأمین آنها. هدف از مدیریت کیفیت این است که اطمینان حاصل شود همه ذینفعان سازمان برای بهبود فرایندها، محصولات، خدمات و فرهنگ شرکت برای دستیابی به موفقیت بلند مدت که از رضایت مشتری ناشی می شود، همکاری می کنند.

 

 

منابع

https://corporatefinanceinstitute.com/resources/knowledge/strategy/quality-management/
https://www.sid.ir/fa/seminar/ViewPaper.aspx?ID=78863

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید