اصول هشت گانه مدیریت کیفیت چیست؟

مقدمه

مدیریت کیفیت، یکی از موضوعات جدید سازمان ها در زمینه تولید و خدمات است. مدیریت کیفیت تضمینی است برای تطابق محصولات و خدمات با نیازهای مشتریان، یعنی آنچه مشتری می خواهد و مایل به پرداخت آن است، کیفیت را تعیین می کند. مدیریت کیفیت دارای چهار مولفه اصلی می باشد که شامل: برنامه ریزی کیفیت، تضمین کیفیت، کنترل کیفیت و بهبود کیفیت است. مدیریت کیفیت نه تنها بر کیفیت محصول و خدمات بلکه بر روی ابزارهای دستیابی به آن متمرکز است؛ بعبارت دیگر، مدیریت کیفیت از کنترل فرآیندها و تضمین کیفیت برای دستیابی به کیفیت بهتر استفاده می کند. بنابراین، مدیریت کیفیت برای سازمان اهمیت بسیار دارد. این مقاله را بخوانید تا با مفاهیم مدیریت کیفیت به طور کامل آشنا شوید.

← در این مقاله می خوانیم:

تعریف مدیریت کیفیت

عناصر و الزامات مدیریت کیفیت

مزایای اجرا مدیریت کیفیت برای سازمان

اصول هشت گانه مدیریت کیفیت

 

تعریف مدیریت کیفیت

مدیریت کیفیت یعنی عمل نظارت بر کلیه فعالیت های مربوط به فرآیند تولید محصولات جهت حفظ سطح مطلوب؛ این نظارت از مرحله سفارش مواد اولیه تا خدمات پس از فروش را شامل می‌شود؛ به این ترتیب، طیف وسیعی از فعالیت ها را در بر می گیرد. کیفیت پارامتر مهمی است که یک سازمان را از رقبای خود متمایز می کند. همچنین، کیفیت یک محصول را می توان از نظر عملکرد، قابلیت اطمینان و دوام اندازه گیری کرد. فعالیت های مدیریت کیفیت مربوط به محصولات و خدمات تا حدودی متفاوت است؛ محصول یک کالای مشهود است درحالی که، خدمات نامحسوس هستند. بنابراین، نظارت محصولات راحت تر است. درنتیجه، مدیریت کیفیت محصولات راحت تر از خدمات است.

عناصر و الزامات مدیریت کیفیت

هر یک از عناصر سیستم مدیریت کیفیت به دستیابی به اهداف کلی تامین نیازهای مشتری و سازمان کمک می کند. علاوه بر این، سیستم مدیریت کیفیت باید نیازهای منحصر به فرد سازمان را هم برطرف کند. در نهایت، عناصر مشترکی که هر سیستم مدیریت کیفیت باید داشته باشد عبارت است از:

_سیاست کیفیت سازمان و اهداف کیفی

_رویه ها، دستورالعمل ها و سوابق مدیریت اطلاعات

_فرآیندهای داخلی

_تجزیه و تحلیل کیفیت

_فرصت های بهبود

_رضایت مشتری از کیفیت محصول

مزایای اجرا مدیریت کیفیت برای سازمان

پیاده سازی مدیریت کیفیت بر همه جنبه های عملکرد سازمان تاثیر می گذارد. از مزایای اصلی اجرا مدیریت کیفیت در سازمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.تامین نیازهای مشتری: این مسئله باعث ایجاد اعتماد به نفس در افراد سازمان می شود. همچنین، منجر به کسب مشتری بیش تر و در نهایت، فروش بیش تر می شود.

2.تامین نیازهای سازمان: یعنی ارائه محصولات و خدمات با مقرون به صرفه ترین روش و مطابق با مقررات سازمان صورت گیرد. همچنین، فضای گسترش و رشد سازمان هم فراهم شود.

بکارگیری مدیریت کیفیت تعدادی مزایای جانبی هم برای سازمان ها به دنبال دارد که برخی از این موارد عبارتند از:

_کاهش ضایعات

_کاهش هزینه ها

_شناسایی فرصت های آموزشی

_جذب کارکنان بهتر

_شناسایی و تنظیم مسیر درست سازمان

اصول هشت گانه مدیریت کیفیت

استانداردهای مدیریت کیفیت در سراسر جهان اعمال می شود و نظارت بر کاربرد آن ها توسط کمیته فنیISO/TC 176  انجام می گردد. همچنین، کمیته تصمیم می گیرد که چه زمانی استانداردها را به روز کند و تقریبا هر سه سال یکبار دستوالعمل های جدیدی می نویسد. اما، اصول تعیین شده توسط IOS 9001 در دهه 1990 توسط گروه کوچکی از متخصصان اختراع شد.

اصول هشت گانه مدیریت کیفیت عبارت اند از:

1. مشتری مداری: اولین و مهم ترین اصل می باشد که استدلال می کند یک تجارت، بدون مشتریان خود وجود نخواهد داشت. بنابراین، سازمان ها باید تلاش کنند تا مشتریان فعلی و آینده خود را درک کنند، تا بتوانند نیازها و انتظارات آن ها را بهتر برطرف کنند. مزایای اصلی ایجاد روابط خوب با مشتری شامل افزایش درآمد و افزایش سهم بازار و همچنین، بهبود وفاداری مشتریان است. اگر نسبت به تقاضای مشتری واکنش مناسب نشان می دهید، موفقیت در کسب و کار شما تقریبا” تضمین شده است. بنابراین، ارزش دارد که به این اصل بسیار توجه کنید.

2. رهبری: رهبران جهت گیری سازمان را تعیین می کنند و مسئول ایجاد یک فضای کاری مولد و دارای ترقی هستند. همچنین، رهبران باید متعهد شوند که استخدام های آینده این فضا را حفظ می کنند. درنهایت، رهبر باید محیط درون سازمان را به نحوی شکل دهد که همه کارکنان در راه رسیدن به اهداف سازمان دخیل باشند.

3. مشارکت افراد: همان طور که هیچ کسب و کاری بدون مشتری دارای جایگاهی نخواهد بود، بدون یک تیم ماهر نیز پیشرفتی نخواهد کرد. کارکنان در هر سطح سازمان برای به موفقیت رسیدن آن سازمان بسیار مهم هستند. به علاوه، کارکنان باید با نقش خود و چگونگی انطباق آن با اهداف گسترده سازمان آشنایی کامل داشته باشند که این موضوع موجب می شود توانایی های آن ها در جهت اهداف سازمان بکار گرفته شود.

4. رویکرد فرآیندی: یک رویکرد فرآیند محور می تواند به سازمان کمک کند تا از مشکلاتی که ناشی از سردرگمی در روش صحیح انجام امور است، جلوگیری کند. توسعه فرآیندهای مربوط به هر حوزه از کسب و کار شما، از فروش تا بازاریابی، امور مالی تا منابع انسانی، نتایج بهتر و مقرون به صرفه تری برای سازمان شما به دنبال دارد. همچنین، به شما این امکان را می دهد وقت و توجه خود را به کارهای بزرگ تر اختصاص دهید.

5. رویکرد سیستماتیک مدیریت: این اصل با اصل قبلی پیوند خورده و استدلال می کند که شناسایی، درک و مدیریت فرآیندها با استفاده از یک سیستم روشن، به ساده سازی تجارت شما کمک می کند. با اطمینان از اینکه افراد سازمان توجه کافی به کارهای اصلی اختصاص می دهند، از اتلاف وقت جلوگیری می شود و کسب و کار شما کارآمدتر می شود. همچنین، یک رویکرد سیستماتیک این امکان را می دهد تا به هر مرحله از فرآیندهای خاص دسترسی داشته باشید و از پیشرفت مطلع باشید.

6. بهبود مستمر: پیشرفت مداوم هدف دائمی هر سازمان موفق است. اگر به 10 سازمان برتر دنیا نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که آن ها تیم های کاملی دارند تا اطمینان حاصل کنند که همیشه درحال بهبود مداوم هستند. به علاوه، تعهد به پیشرفت به شما این امکان را می دهد تا رهبر بازار خود باشید؛ یعنی، فردی باشید که دستور کار را تعیین می کند، به جای اینکه درگیر رقابت با رقبای خود باشد.

7. رویکرد واقع بینانه در تصمیم گیری: این اصل بیان می کند که تصمیمات موثر براساس تحلیل منطقی داده ها اتخاذ می شود. همچنین، این اصل بیان می کند که استفاده از داده های قابل اعتماد و دقیق، یکی از جنبه های حیاتی برای یک کسب و کار مدرن است.

8. روابط سودمند متقابل با تامین کننده: این اصل حکم می کند که روابط بین سازمان شما و هر تامین کننده ای باید برای ایجاد ارزش هر دو طرف سودمند باشد. همچنین، این امکان را به شما می دهد تا سریع تر و انعطاف پذیرتر به خواسته های مشتری واکنش نشان دهید و مذاکره درمورد هزینه ها را آسان تر کنید.

نتیجه گیری

مدیریت کیفیت در مشاغل برای اطمینان از ثبات فرآیندهای آن کسب و کار و همچنین، ثبات کیفیت محصولات و خدمات آن بسیار حیاتی است. در هر کسب و کار، رضایت مشتری اهمیت بسیار دارد. از آنجایی که نگرانی اصلی مشتری کیفیت محصولات یا خدماتی است که خریداری می کند، هدف اصلی تامین کننده همیشه باید اطمینان از کیفیت خوب محصولات و خدمات خود باشد.

← منابع:

https://corporatefinanceinstitute.com/

https://www.perkbox.com/

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید